Shirtsponsors hebben de neiging een spiegel te zijn van de tijdgeest die er die periode heerst. In de jaren zeventig stond niemand erbij stil dat voetballers met logo’s van sigarettenmerken op hun truitje speelden. Twintig jaar later waren de brouwerijen aan de beurt. In de jaren twintig van deze eeuw steekt er opnieuw een probleem de kop op bij shirtsponsoring. Wat te doen met de logo’s van casino’s die met veel plezier grote bedragen sponsoren om hun logo afgebeeld te zien staan op de borst van een voetballer? In de Engelse voetbalcompetitie heeft de helft van de ploegen een gokbedrijf als hoofdsponsor. Zullen de clubs in de Eredivisie dezelfde weg op gaan?
Staatscasino en loterij al grote sponsor
Was het de overheid die online casino’s lange tijd verbood, dan is het diezelfde overheid die ervoor gezorgd heeft dat het staatscasino en de staatsloterij er als de kippen bij konden zijn om goede sponsorovereenkomsten af te sluiten. Holland Casino, dat nu ook online casinospelen en sportweddenschappen aanbiedt, is niet alleen hoofdsponsor van Eredivisie, maar neemt ook minstens twee clubs onder zijn hoede als sponsor. Ook staatsloterij TOTO heeft al flink wat deals gesloten. Met de komst van nieuwe online casino’s in Nederland elke week is de verwachting dat andere gokbedrijven hetzelfde zullen doen.
Protest in Verenigd Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk, berucht om zijn tolerante gokcultuur, heeft het gehad met de logo’s van gokbedrijven op voetbalshirts. Een groeiend aantal Britten wil een ban op deze vorm van gokreclame en de overheid heeft gehoor gegeven aan de klachten. Binnenkort zal een nieuwe wet in voege treden die logo’s van gokbedrijven verbiedt op de borst. Mouwsponsoring mag wel nog, maar er is maar één gokbedrijf die daar nu gebruik van maakt in de Premier League. De helft van het aantal ploegen in de competitie speelt met het logo op de borst. De onvrede daarover is zo groot dat twintig voetbalclubs een open brief geschreven hebben naar de regering met de vraag spoed te zetten achter de wet en de ban op gokreclame zelfs uit te breiden naar alle reclameborden -en advertenties in stadions en competities.
Volgt Nederland?
Grote vraag is of het ook zo’n vaart zal lopen in Nederland. Antwoord: ja. De meeste clubs in de Eredivisie hebben al een sponsorovereenkomst met een gokbedrijf afgesloten, net zoals clubs in tweede en zelfs derde klasse. Voetbal is nu eenmaal de sport waarop het meeste gewed wordt, dus aanbieders van sportweddenschappen kunnen een fors deel van het marketingbudget investeren in voetbalsponsoring. En ze zullen dat blijven doen zolang ze mogen, want het is de beste manier om potentiële klanten te bereiken. Clubs nemen graag het grote geld aan, want daarmee kunnen ze dan betere spelers kopen, een betere infrastructuur uitbouwen, enzovoort.
Wat zegt de Nederlandse wet?
Net zoals in andere landen is er ook bij ons onrust over de gokreclame. AZ zal volgend seizoen met het logo van BetCity op de borst spelen. De Tweede Kamer ijvert voor een verbod op ongerichte gokreclame, maar vooralsnog zijn alleen alcohol en tabak verboden als shirtreclame en gokbedrijven niet.